Thursday, 30 March 2017

Kenapa tidak boleh SOLAT sebelum masuk waktu ZOHOR?

Soalan: Ustaz, kenapa 15-30 minit sebelum masuk waktu zohor kita diharamkan melakukan sebarang solat? 

JAWAPANYA

Ketika itu matahari berada di kemuncak langit sebelum gelincir (masuk Zohor). Disebut juga waktu rembang. Waktu ini diharamkan solat sunat apa pun kecuali:

  • Pada hari Jumaat bagi lelaki yang hadir solat Jumaat
  • Berada di masjidil haram 


Waktu ini, jin & syaitan sedang mengambil tenaga mereka kerana ciptaan mereka dari unsur api. Dengan pancaran matahari yang kuat, tenaga mereka bertambah dengan cepatnya (recharge). Ketika ini jugalah, ahli sihir membuat dan 'menuju' ilmu hitam mereka selain pada waktu tengah malam. - menurut Ilmu Perubatan Islam. Manusia pula sebaliknya. Ketika ini, badan berada pada tahap paling lemah. Maka Islam menggantikan ibadat solat sunat dengan tidur sunat yang namanya Qailulah untuk tujuaan kecergasan fizikal dan juga rohani. Qailulah 15-30 minit sebelum Zohor. Itu yang terbaik. Qailulah juga antara cara untuk awet muda. Kerana ketika tidur, segala tekanan kerja dan kehidupan di siang hari dilepaskan secara semulajadi. Ikuti sunnah, pasti ada kejayaan.


Apa itu Qailulah?
Qailulah ialah tidur sebentar pada siang hari.

Bila waktu paling sesuai untuk amalkan Qailulah?
Mengikut pengalaman mereka yang istiqamah mengamalkan Qailulah, waktu paling baik ialah antara pukul 12 tengahari sehingga sebelum Zohor. Namun boleh juga dilakukan selepas Zohor.

Apakah kelebihan atau Kebaikan Qailulah?
Mengikut kajian, 1 minit Qailulah kualitinya bersamaan dengan 45 minit waktu tidur kita di waktu malam. Jadi, cukup sekadar dapat 15 minit Qailulah, kita sudah boleh bangun solat malam tanpa rasa mengantuk, insyaAllah.

Qailulah @ tidur sekejap waktu tengahari akan memudahkan kita untuk bangun malam dan berqiamulail.

Orang barat memanggil Qailulah sebagai "nap". Di negara barat biasanya "nap" dilakukan dari pukul 2-4 petang. Hasil kajian menunjukan amalan "nap' waktu tengahari dapat mengelakkan penyakit jantung.

Menurut kajian lagi, manusia perlu berehat setelah 6-8 jam berjaga. Kita orang Islam akan bangun seawal jam 5.30 pagi untuk solat subuh. kalau dikira dari waktu subuh hingga pukul 12-1 tengahari, ia sudah cukup 7-8 jam kita berjaga. Jadi Qailulah @ nap ini adalah sangat-sangat berpatutan untuk dilakukan pada masa itu. Ia sangat sesuai denga fitrah badan manusia.

Menurut mereka yang istiqamah mengamalkan Qailulah, sebaik bangkit dari Qailulah, kita mungkin akan pening sedikit selama 5-20 minit. Tetapi selepas itu, kita akan mendapati perubahan mendadak dari segi emosi, 
kecerdasan dan fokus.
Sama2 la kita qailullah@nap sekejap sblm zohor 


Apakah itu Hailulah, Qailulah dan A'ilulah?

1- Hailulah ialah tidur selepas solat Subuh (org yg  tak bangun solat Subuh juga termasuk) Hailulah menyebabkan rezeki kita terhijab dan menjadi tidak murah rezeki.

2- Qailulah ialah tidur sekejap sebelum solat Zohor sekadar 26 minit, ianya amat bermanfaat (sumber kekuatan solat mlm). 

3- A'ilulah ialah tidur selepas solat Asar, ianya mengundang penyakit pd badan dan jiwa serta perasaan gundah gulana, kecewa dan gelisah.


Moga bermanfaat...


Wednesday, 29 March 2017

MENGAPA LUBANG HIDUNG ADA DUA?

Assalamualaikum...
Kali ni pasal hidung hehehe!
Sekadar perkongsian bermanfaat.

Kita memiliki hidung berlubang di sebelah kiri dan kanan.

Apakah fungsinya sama?

Sebenarnya fungsinya TIDAK sama dan dapat kita rasakan bezanya.

Sebelah kanan mewakili matahari (mengeluarkan panas) dan yang kiri mewakili bulan (mengeluarkan sejuk).

Jika SAKIT KEPALA, cubalah MENUTUP Lubang hidung sebelah KANAN, bernafaslah melalui hidung sebelah kiri dan lakukan kira-kira 5 minit, sakit kepala akan sembuh.

Jika merasa LELAH/PENAT, lakukan sebaliknya.

Tutup lubang hidung sebelah KIRI dan bernafaslah melalui hidung sebelah kanan.

Tak lama kemudian, Anda akan merasakan segar kembali.

Perempuan bernafas lebih dengan hidung sebelah kiri, sehingga hatinya MUDAH sekali sejuk.

Laki-laki bernafas lebih dengan hidung sebelah kanan, sehingga CEPAT sekali marah.

Apakah Anda memperhatikan pada saat bangun, lubang hidung mana yang bernafas lebih cepat?

Sebelah kiri atau kanan?

Jika lubang hidung kiri bernafas lebih cepat, Anda akan merasa sangat lelah.

Tutuplah lubang hidung sebelah kiri dan gunakan lubang hidung sebelah kanan untuk bernafas, Anda akan merasa segar kembali dengan cepat.

Cara tersebut boleh diajarkan kepada anak-anak, tetapi kesannya akan lebih baik diterapkan kepada orang dewasa.

Pada suatu malam, saya duduk menutup lubang hidung sebelah kanan dan bernafas dengan lubang hidung sebelah kiri.

Dalam kurang dari satu minggu, sakit kepala saya sembuh.

Saya terus melakukannya selama 1 bulan, sejak malam itu sampai sekarang, sakit kepala saya tidak kembali lagi.

Luar biasa, sungguh sempurnanya pengaturan ciptaan Allâh.

Silakan di-share untuk teman, sahabat, keluarga, dan lain-lain

Selamat mencuba dan semoga bermanfaat.

Inshaa ALLAH.....

Sumber: Ustaz Ahmad Nasir


Monday, 27 March 2017

Pusing-pusing Penang, Replacement CNY 2017

Assalamualaikum...

Amboih...cerita dah basi, baru nak tunjuk!
hehehehe...

Tahun baru cina baru2 ni (30 Jan 2017: Monday) ada la buat gathering cikit ngan kengkawan BFF nih! Saje jela..dah lama tak buat meet up, makan-makan!
Kebetulan encik somi pun cuti, pe lagi, merendet ler..
Thanks kepada Che Ku Fatimah & Najmi kerana sudi mengekor.
Thanks jugak kepada Hubby terchenta Mohd Fadzil Hashim kerana sudi melayan 3 dara HOT & SPICY ni! (yerks!)

Wey, bila nak buat lagi nih!

Kat Batu Feringhi. yang belakang tu Cheku

Encik Somi, senyum nampak gigi susu hehehe

Atas bukit nih! Taktau bukit apa, tapi dekat dengan empangan

hak cipta untukku sahaja

menung teringat sape tu

cak! hehehe

singgah batu feringgi, lapor la plak! kita soru dulu. Laksa Penang

Mee Kuah

we love selfie

wefie! BFF sampai akhirat
ha...lenguh dok bebel. 
nak p makan sat!

bye!

Thursday, 16 March 2017

NOVEL PILIHAN: MANNEQUIN by IILYA ABDULLAH


Baru je sampai semalam kat ofis. Belum ada masa lagi nak menelaah. Sibuk dengan kerja. Almaklumla, HR. Semuanya nak kena settle. Ada pekerja asing dari Nepal nak datang. Awalnya nak datang seramai 20 orang. tetapi jadi 17 orang saja, Pagi ni dapat tahu, hanya 13 orang saja yang masuk dahulu. Selebihnya, akan datang kemudian. Takpelah, asalkan ado daripada tiada kan.

Nak cerita pasal novel, apsal aku melalut pasal kerja aku ni!

Aku dlu slalu follow cerita ni dekat Ilham Grup Buku Karangkraft. Selalu cari cerita-cerita seram yang di upload di sana. Tiba-tiba bila dengar, dah nak dibukukan, terus beli ngan penulis. Siap ada tandatangan lagi.

Esok dah Sabtu, so malam ni selamat menyeramkan diri la! Lepas ni boleh la buat book review.

Bye. Adios.
Sweet Eiryz

Sunday, 12 March 2017

Entry Pertama setelah Sekian Lama...

Assalamualaikum...

Dah lama aku tidak mencoret sesuatu di sini! Sudah agak lama tidak bersiaran, padahal hari-hari mengadap komputer. Aku cuba untuk mengisi masa lapang dengan lebih bermanfaat. Cuba untuk membuat luahan hati di kanvas putih, tidak kepada seseorang yang bernama manusia. Bukan aku serik, tapi pengalaman membuatkan aku lebih sedar dan peka, tidak semua perkara boleh dikongsikan.

Bijak menuturkan kata-kata tidak semestinya bijak menyembunyikan rahsia orang. Manis dimulut tidak pasti putih hatinya. Aku sudah masak itu!

Luahan aku, diari hati aku!

Semoga bertemu kembali.

bye!

Wednesday, 7 September 2016

Anak....

Hanya coretan biasa...
Pasangan yang berkahwin, tentulah menginginkan kebahagiaan...
Inginkan permata hati yang mengukuhkan hubungan kasih sayang yang terjalan!
Begitu juga aku!
Suami, En. Hubby, walaupun dia tak pernah ucap, tapi aku tahu dia juga inginkan penyambung zuriat!
Aku sebagai isteri, kadang-kadang sedih!
Tapi hanya nampak aku bahagia..
bergelak ketawa!
Hakikatnya...tiada siapa yang tahu.

Kadang-kadang, bila aku memandang pasangan dengan anak kecil...terdetik dihati aku....YA ALLAH, bahagianya mereka! Bila lihat anak kecil berlari, berjalan2...betapa comelnya mereka! Kadang-kadang, aku seakan menyalahkan takdir. Kenapa aku tidak diberikan zuriat? Aku bermasalah kah? Orang tidak memahami apa yang aku rasakan. Orang tidak pernah ambil tahu apa yang orang tiada anak rasa bila orang asyik tanya....! Ada yang melabelkan sebagai mandul! Ada yang melabelkan sebagai malang! Kenapa? kami nk ada anak juga macam orang lain! Kenapa kami harus diperkatakan, diperlakukan seperti tiada perasaan.

Orang tidak pernah tahu, setiap malam aku hanya keseorangan!Membayangkan, jika aku ada anak nanti, apa yang akan aku lakukan. Bila berjumpa adik beradik yang lain, pandangan serong di beri. Bila balik kampung, bermacam pertanyaan nk kena hadap.

Kenapa semua orang begitu pentingkan diri sndiri!
Aku hanya hamba yang mampu berdoa!
Hanya pada DIA aku mampu meminta. 
Tolonglahm jangan kecam kami!
Kami juga ingin bahagia!

Wednesday, 16 December 2015

Koey Teow Sup Sedap - Menu Hari Minggu

Bahan-bahan

1 bungkus kuey teow – dibasuh dan siram dengan air panas, toskan.
1 labu bawang besar
1 batang kulit kayu manis *
2 kuntum bunga lawang *
½ inci halia *
1 batang serai, dititik *
3 ulas bawang merah ( di tumbuk) *
6 ulas bawang putih (ditumbuk) *
½ ekor ayam – dipotong kecik (nk potong besar2 pun boleh, suke ati okeh) # boleh juga guna daging
2 batang saderi
garam & serbuk Maggie secukup rasa

Bahan hiasan
2 keping tauhu putih goreng, didadu
sayur sawi - dicelur
sayur kobis –dicelur
taugeh- dicelur / dimakan mentah
daun bawang
bawang goreng

Panaskan sedikit minyak, dan tumiskan bahan2 yang bertanda * sehingga naik bau. Masukkan ayam/daging dan kacau sebentar sehingga sebati dengan bahan tumisan tadi. Masukkan air hingga tenggelam ayam, atau ikut suke untuk membuat kuah sup. Masukkan bawang besar. Biarkan sehingga mendidih sebentar sebelum masukkan garam dan serbuk Maggie secukup rasa. Jika tak mahu guna serbuk Maggie secukup rasa pun xpe, boleh juga diganti dengan kiub pati ayam @ suke ati korang la yer! Masukkan juga batang saderi. Biarkan mendidih sebentar, dan ditutup api.

Sambal Kicap
Bahan-bahan
10 tangkai cili padi (hijau + merah)
5 ulas bawang putih
1 sudu gula pasir
Garam
Gula
Kicap manis
Sedikit jus limau / boleh letak 1 sudu makan, jus lemon

Goreng cili padi bersama bawang putih dengan sedikit minyak sehingga kulit cili padi nampak agak masak sedikit dan bawang putih nampak kekuningan dan dikisar @ ditumbuk. Kemudian, tumbuk/kisar cili padi, bawang putih tadi bersama gula pasir, garam dan serbuk perasa sehingga halus.  Kemudian bolehlah tambahkan kicap manis dan sedikit jus limau/ lemon. Jika suka cair tambah, sedikit air.

Cadangan hidangan, masukkan koey teow yang telah dicelur ke dalam mangkuk. Masukkan isi ayam yang telah dicarik2 / masukkan ketulan daging. Letak kan bahan hiasan, dan curah sedikir sambal kicap. Boleh letakkan cili potong jika mahu lebih pedas dan hirisan limau nipis. Curah sup panas ke dalam mangkuk dan sedia dihidangkan panas2.