Isnin, 21 Mei 2012

N3 Sentap ~Ikan Masuk Kerongkong~

Philip

Ni la ikan puyu

ha..yang ni aku pun taktau nak cakap pa! boleh plak jadi macam ni! dulu time kecik-kecik dulu, ada gak p nyelam kat bendang (nyelam ek!!!??) Bila sauk ikan tu, dapat...terus ketuk dengan batu. Takla sampai nak gigit! Weh..hanyir tu....................! Nila jadi bila Philip nak gigit kepala ikan puyu. Terus ikan tu masuk dalam mulutnya. Ish..ish...kesian lak tengok budak ni...nasib bek tak dak pa pa.... Ha..nak baca kat Harian Metr bolehla klik kat sini.


LUBOK ANTU: Gara-gara mahu mematikan seekor ikan puyu yang dipancing dengan cara menggigitnya, seorang kanak-kanak terpaksa menanggung kesakitan kira-kira 10 jam apabila tercekik ikan berkenaan dalam kejadian di anak sungai berhampiran Rumah Panjang Endawie Nangka Jela Engkari, di sini, kelmarin.
Philip anak Muan, berusia 12 tahun, terpaksa menahan kesakitan itu sebelum ikan bersaiz kira-kira tiga sentimeter lebar itu dikeluarkan sepenuhnya oleh doktor selepas dirujuk ke Hospital Umum Sarawak (HUS) terletak lebih 200 kilometer dari rumahnya.

Bapa mangsa, Muan anak Burong, 40, berkata sebelum kejadian, Philip dan adiknya berusia sembilan tahun memancing di anak sungai berhampiran rumah panjang mereka, sebaik pulang dari sekolah, kira-kira jam 2.30 petang.
Menurutnya, dalam tempoh 10 minit, anaknya berjaya memancing seekor ikan puyu sebelum menggigit ikan itu bertujuan mematikannya, tetapi ikan itu tiba-tiba menggelupur dan terus masuk ke kerongkong anaknya.

“Saya pelik apabila melihat anak saya berlari sambil menangis dengan keadaan mulut ternganga.

“Saya terkejut apabila mendapati seekor ikan di dalam mulut anak dan cuba memasukkan jari bagi mengeluarkan, namun anak saya menjerit kesakitan kerana duri pada pada ikan itu tersangkut di lelangit mulut,” katanya.
Muan berkata, ikan itu masuk lebih jauh ke dalam kerongkong anaknya apabila dia cuba menarik ekor ikan berkenaan.

Menurutnya, apabila melihat Philip semakin sukar bernafas, dia bergegas membawanya ke Klinik Kesihatan Batang Ai, sebelum dirujuk ke Hospital Sri Aman.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan