Thursday, 5 March 2015

Entre Memasak: Masak Lemak Cili Padi Ayam Campur Rebung Madu

Assalamualaikum...

Sudah lama tak berblog, 
dah naik berhabuk

N3 kali ni lain sikit dari kebiasaan,
Selalunya N3 luahan hati, perasaan dan sama waktu dengannya, 
kali ni nak buat n3 masak-memasak pulak!

Biasala bila sudah bertukar status seorang istri n mama,
bertukarla tanggungjawab tu.
Sebelum ni, asyik perasan 'single, not available'
sekarang tanggungjawab besar menanti!

Menu ni, menu semalam,
Permintaan dari encik Hubby!
kebetulan encik hubby ada bawa balik rebung masu fresh punya,
apa lagi kita terus keletung keletang la kat dapo tu!
macam nak berperang!

Eiryz tak rempah biasa, rempah ni eiryz guna yang segera! 
walaupun segera, tetap homemade tau!
Bukak jew typerware, drop jer dalam kuali, terus masak! 
As simple of that!
Encik hubby yang cerewet pasal makan pun,
dont say anything!
He like ler ler tu!
Me like moree......!!


Resepi: Masak Lemak Cili Padi Ayam bersama Rebung Madu
Resepi Asal: Mak
Olahan: Eiryz


Bahan-bahannya:
½ ekor ayam saiz sederhana – diperap dengan tepung, dibilas dan toskan.
2 cawan rebung madu  - dihiris nipis, direbus dengan sedikit garam, dan toskan.
1 kotak santan MS – lebih kurang 250 gram
2 cawan air
2 batang serai -  dititik
Garam secukup rasa

Bahan-bahan dikisar:
2 inci kunyit hidup (jika tiada 1 sudu kecil serbuk kunyit)
12 - 15  biji cili api (ikut kepedasan masing-masing)
1 biji bawang besar
3 ulas bawang merah india
1 ulas bawang putih
Santan cair ( ½kotak santan + ½ cawan air)
-  Satukan bahan-bahan di atas dan kisarkan.

#Eiryz guna rempah segera, resepi yang sama! ;-D

Cara-cara membuatnya:
- Masukkan bahan kisar di dalam periuk, masak hingga kering air dan goreng seketika untuk memastikan bahan-bahan kisar masak dengan elok. Gunakan api perlahan.
-Masukkan ayam dan tunggu sehingga air ayam keluar, dan gaulkan bersama-sama dengan rempah.
-Setelah air ayam kering, masukkan santan santan dan sedikit air. Jangan terlampau masukkan air yang banyak kerana masak lemak nanti akan kelihatan cair.
 -Masak sehingga mendidih dan ayam empuk. Gunakan api yang sederhana dan dikacau selalu.

 -Akhir sekali masukkan rebung, garam dan perasa.  Masak selama 5 - 6 minit lagi dan kemudian bolehlah ditutup api.







No comments:

Post a Comment