Wednesday, 12 December 2012

N3 Khas ~Peristiwa Akhir Zaman Mengikut Urutan - Subhanallah~



Sebagai umat Nabi Muhammad (SAW) kita harus bersedia untuk mengkaji memahami dan menghadapinya. Bangsa lain sudah terkehadapan dan bersedia terutamanya pengikut Dajjal. Tetapi kita masih berselisih faham. Walhal pada hakikatnya kita hanya mahu menjadi insan yang bertaqwa tanpa sifat takbur, riak, sombong, kedekut, kikir, hasad dan lain lain sifat yang merosakkan amal kita untuk mencapai taraf taqwa. Peristiwa Akhir Zaman yang berlaku adalah untuk peringatan kepada umat Islam bahawa kiamat itu hampir dan akan tiba.

Nabi Muhammad s.a.w dilahirkan
1.1 – Islam ditegakkan semula
1.2 – Hijrah Rasulullah ke Madinah
1.3 – Dakwah Rasullulah
1.4 – Peperangan Rasullulah menentang kafir

Kebangkitan Khalifah
2.1 – Wafatnya Rasullullah
2.2 – Khalifah Islam menjadi pemerintah di mukabumi (Othmaniah, Nusantara, Andalusia, Benua Arab, India, Cina)

Kejatuhan Khalifah
3.1 – Kebangkitan Revolusi di seluruh dunia
3.2 – Perang Dunia 1 dan 2
3.2 – Kebangkitan pengaruh dan agenda Dajjal
3.3 – Umat Islam berpecah-belah.
3.4 – Agama Islam dan agama yang lain dirosakkan secara halus melalui pelbagai fahaman.
3.5 – Kekerapan Gempa Bumi meningkat.
3.6 – Umat Islam mengikut telunjuk Yahudi Nasrani hingga ke lubang biawak
3.6 – Penzinaan berleluasa
3.7 – Ramai anak Derhaka kepada Ibu Bapa
3.8 – Agama bergerak secara individual dan bukannya kesatuan

Perang Dunia Ketiga
4.1 – Semua agama bergabung menentang Islam secara peperangan
4.2 – Agama Islam dirosakkan – memisahkan syariat dan hakikat(roh Islam)
4.3 – Kemarau panjang
4.4 – Umat Islam ditindas dengan kejam kecuali mereka yang kafir/munafik
4.5 – Pergilah menemui panji-panji hitam di kawasan bersalji dan bergunung ganang

Disaat ini Dajjal dan pengikutnya masih menyembunyi kerja tangan mereka didalam semua peperangan.Manusia berperang kerana nafsu dan saling tuduh menuduh. Manusia berperang dengan sebab musabab yang tak munasabah dan motifnya.


Bala Bencana
5.1 – Bumi bertukar wajahnya akibat bencana
5.2 – Puak mukmin membawa diri ke gunung-gunung.
5.3 – Umat Islam mukmin yang hidup hanya 12000 lelaki, 7000 wanita..wallahualam
5.4 – Makanan berkurangan. Makanan muslim hanyalah zikrullah
5.5 – Berdoa supaya mati dari hidup yang teramat sengsara.
5.6 – Bencana melalui 4 unsur. Tanah / Air / Api / Angin. 2/3 penduduk dunia mati.

Khalifah Islam Dilantik
6.1 – Dilantik oleh ulama-ulama muktabar di Mekah ketika musim haji
6.2 – Umat Islam huru hara tanpa ketua – perasaan keluh kesah
6.3 – Puak Bani Hashim, Bani Tamim, Haris Al Harasth, Al Kalb(Golongan yang membantu Khalifah Islam memerangi kafir)Al Sufyani adalah golongan Islam Munafik

Peperangan Armegeddon (Al Mujjidun – sebuah padang rumput yg luas)
7.1 – (Islam + Kristian) vs Yahudi. Pakatan Islam + Kristian menang

Peperangan Islam Dan Kristian
8.1 – Berlaku apabila tentera salib mengatakan kemenangan kristian didalam peperangan armegeddon dan mereka berhak memerintah bumi

8.2 – Islam menang dibawah Khalifah Islam
Disaat ini Dajjal dan pengikutnya masih menyembunyikan dirinya

Pemerintahan Khalifah Islam (7-9 tahun)
9.1 – Rezeki melimpah ruah
9.2 – Haiwan Liar menjadi sahabat
9.3 – Tiada orang yg sudi menerima zakat
9.4 – Bumi mempamirkan kecantikkannya

Bangkitnya Dajjal (tenteranya/70000 org dari Isfahan/Iran)
10.1 – Turunnya Nabi Isa
10.2 – Nabi Isa bersolat berimamkan Khalifah Islam di Al Aqsa
10.3 – Cairnya wajah Dajjal tatkala melihat Nabi Isa
10.4 – Matinya Dajjal di tangan Nabi Isa
10.5 – Peperangan Khalifah dan Nabi Isa menetang Yahudi
10.6 – Pokok/batu bercakap jika yahudi berselindung
10.7 – Kemenangan untuk Islam

Wafatnya Khalifah Islam (Nabi Isa menjadi Khalifah di muka bumi selama 40 tahun)
11.1 Semua manusia wajib menerima Islam.
11.2 Pembunuhan babi di muka bumi
11.3 Turunnya Yaajud Maajud dari ‘atas’- sukar difahami maksudnya
11.4 Nabi Isa membawa Umat Islam ke Bukit Tursina dan berdoa untuk selamatkan Ummah dari Yaajud Maajud
11.5 Kematian Yaajud dan Maajud melalui wabak penyakit. Bumi menjadi busuk
11.6 Hujan Lebat membawa mayat Yaajud Maajud ke laut membersihkan bumi.

Wafatnya Nabi Isa
12.1 – Makamnya di sebelah makam Nabi Muhammad s.a.w

Kiamat Bermula
* Al Quran diangkat
* Nama Allah tidak disebutkan lagi
* Gempa Bumi Tiga penjuru
* Keluarnya Binatang yang berbulu berkata-kata
* Penzinaan di tepi tepi jalan/pasarraya
* Asap dari bumi
* Musnahnya Makkah dan Baitullah
* Semua Umat Islam dimatikan
* Matahari Naik di sebelah Barat
* Api dari barat. Manusia berbondong-bondong kearahnya

Kiamat Kubra : Pengakhiran masa / Pengakhiran kehidupan makhluk
* Berkecainya alam semesta – bumi dan planet planet
* Mati sekalian manusia, jin, iblis, syaitan
* Mati sekalian Malaikat dan yang terakhir adalah Izrail
* Mahsyar
* Dimanakah kita?

Thursday, 6 December 2012

N3 Luahan Perasaan ~Diam Bukan Bererti Menyerah~


DIAM

sudah lama aku mendiamkan diri..
bukan merajuk, bahkan bukan sengaja mendiamkan diri
hanya mencari identiti 
mencari diri sendiri

diam bukan aku menyerah
dia aku, mengatur strategi
sekali aku marah
aku takut kau akan berlalu pergi 
tak akan kembali

aku cuba untuk mencari realiti
yang hanya bukan sekadar mimpi
terutama sekali fantasi di siang hari
meredah sepi mencari hakiki

6/12/12:Khamis

Sunday, 25 November 2012

N3 Soal Jawab~Isteri Kuat Membebel-Alahai...~



SAYA dan isteri baru saja enam bulan melangsungkan perkahwinan. Namun, dalam usia perkahwinan yang singkat ini, kami sering bergaduh.
Selalunya isteri membebel dan meradang hanya disebabkan perkara remeh.
Tindakannya seolah-olah tidak matang dan tidak bersabar dalam sesuatu perkara.

Sudah puas saya menasihati isteri, namun semuanya berakhir dengan pertengkaran. Tidak dinafikan, isteri memegang jawatan yang lebih tinggi daripada saya. 
Saya runsing memikirkan hal ini dan pelbagai usaha sudah saya lakukan termasuk tidur berasingan, tetapi masih tidak membuahkan keinsafan. 
Sebaliknya, dia enggan memohon maaf kepada saya. Ada ketikanya terdetik di dalam hati kekesalan dengan perkahwinan ini, namun saya cepat-cepat beristighfar.

Bantulah saya menangani masalah ini. Saya hanya mahukannya menjadi isteri yang baik dan tidak dimurkai Allah kerana saya amat sayangkannya.

SUAMI SEDIH,
Kedah




MEMANDANGKAN tempoh perkahwinan anda baru dan masih dalam konteks penyesuaian, anda perlu bersabar dalam menangani kerenah isteri.

Menurut al-Quran, lelaki adalah pemimpin bagi wanita. Ini kerana Allah memberi beberapa kelebihan kepada seorang lelaki antaranya menanggung nafkah bagi wanita.

Bagi wanita yang bergelar isteri, mereka perlu taat kepada suami dan memelihara maruah diri terutama apabila suami tiada bersama.

Jika isteri tidak bersifat seperti yang dianjurkan Islam atau mungkin terlanjur (nusyuz), al-Quran memberi beberapa jalan menyelesaikan soal isteri bermasalah. Antaranya, menasihati isteri secara baik.

Ini sudah saudara lakukan dan boleh diulangi jika perlu. Seterusnya al-Quran mencadangkan suami memulaukan isteri daripada tempat tidur. Dengan kata lain, suami perlu mengasingkan diri buat sementara daripada tidur bersama.

Ia dilakukan sebagai pengajaran kepada isteri. Jika isteri masih tidak taat kepada suami dan sikap derhaka (nusyuz) makin menjadi-jadi, tindakan berbentuk kekerasan boleh diambil dengan memukul secara betul dan bukan bertujuan mencederakan (Surah an-Nisa’ ayat 24).

Kadangkala ada isteri yang mempunyai sifat ‘jahat’ berlebihan. Hanya dengan tindakan tegas dan keras membawa isteri kepada kebaikan. Ini antara kaedah yang diajar Islam.

Nampaknya, anda sudah mengambil langkah kedua dengan memulaukan isteri di tempat tidur. Saya berpendapat ia terlalu awal dalam tempoh ini. Ini kerana anda perlu mengambil langkah pertama dengan sebaik mungkin.

Bawalah isteri berbincang dan timbulkan kemesraan suami isteri. Jangan hanya ingin menang dan bertindak kasar dengan isteri. Kajilah kerenah dan perangai isteri serta cari titik penyesuaian antara anda berdua.

Bagaimanapun, sekiranya tidak berjaya, anda boleh meminta bantuan keluarga terdekat dalam menyelesaikan masalah anda berdua. Mungkin nasihat mereka dapat melembutkan hati isteri. Perceraian adalah jalan terakhir dalam menyelesaikan kemelut rumah tangga.
Harian Metro: 22/11/12

Wednesday, 21 November 2012

Tuesday, 6 November 2012

N3 Pengetahuan ~Biodata Rasullah SAW-Kena Tahu~


N3 Agama~Jatuh Talak Ketika Hamil~




SAYA pernah berkahwin dan bercerai semasa mengandung empat bulan. Dalam tempoh kehamilan saya itu, suami pernah bersama dengan saya.
Apakah berdosa sedangkan talak sudah jatuh? Sekarang saya sudah berkahwin dengan lelaki lain, adakah sah perkahwinan saya yang kedua itu? 
Suami banyak kali melafazkan cerai, tapi apabila dirujuk di pejabat agama, dia mengatakan melafazkan cerai kerana saya mengugut mencederakan diri.

Pejabat agama mengesahkan perceraian itu tidak sah kemudian barulah saya hamil.

Bukankah perceraian sah walau dalam keadaan apa pun? Bagaimana jika seandainya saya salah dan adakah anak yang saya kandungkan itu anak tidak sah?

RUHANI,
Selangor



PERCERAIAN ketika mengandung adalah sah. Tempoh iddah bagi perempuan mengandung yang diceraikan ialah sampai melahirkan anak. Apabila suami rujuk dalam tempoh itu, rujuknya sah dan kedua-duanya menjadi suami isteri.

Rujuk boleh berlaku dengan kata-kata dan juga perbuatan menurut sebahagian mazhab. Manakala mana-mana anak yang dilahirkan dalam tempoh perkahwinan yang sah dinasabkan kepada suami. Rasulullah sa.wa bersabda; “Anak adalah bagi (pemilik) hamparan. Bagi penzina pula ialah batu (al-Hajr).” (Bukhari dan Muslim)

Dalam kes di atas, puan sudah menyatakan bahawa perceraian yang didakwa tidak sah menurut pejabat agama. Ia hendaklah diterima dan sekiranya puan tidak berpuas hati ia perlu dirayu dan dibicarakan kembali.

Bagaimanapun, rayuan mungkin tidak dibuat, maka keputusan pejabat agama perlu diterima. Seterusnya apabila lahir anak dalam tempoh perkahwinan yang sah, anak hendaklah dinasabkan kepada suami puan sebagai bapa kepada anak berkenaan.

Perkahwinan kedua boleh berlaku apabila puan sudah diceraikan dan habis tempoh iddah dengan suami pertama. Bagaimanapun, apabila masih menjadi isteri orang atau dalam iddah, perkahwinan kedua menjadi tidak sah. Itu yang perlu dipastikan.


Harian Metro:2012/11/01


Friday, 2 November 2012

N3 Agama~10 Perangkap Syaitan-Mesti Tahu~


Ha...sapa yang buat perangai macam kat atas...sah dia memang tergolong dalam golongan tersebut...
Golongan apa...........golongan syaitoonnnnnnnnn.........
Sapa makan cili dia la yang rasa pedasnya......

Thursday, 1 November 2012

N3 Sengal ~ Fakta GIGI-Mesti Baca~







Fakta 1 :

Anda tidak boleh menyentuh semua gigi anda dengan lidah anda







Fakta 2 :
Setelah membaca Fakta 1 anda dengan bodohnya mempraktikkannya







Fakta 3 :
Setelah baca Fakta ke 2 anda tersenyum pahit ….dan berkata dalam hati “Hampeh..! aku dah terkena nih!”

Dan…






Fakta 4 :
Setelah anda membaca Fakta 3 anda berniat untuk copy lawak bodoh ni kepada kawan korang yang lain untuk kenakan diaorang seperti korang yang telah terkena.. ekeke ^^

N3 Geram~Pesanan Pihak Penaja- Ustaz Don~


Benda ni selalu jadi kat aku...
maksud aku bukan aku yang bikin, tapi orang lain yang buat onar...

baru-baru ni aku ada terima parcel dari Karya Seni..Karya Melur Jelita. 


Biasala Pos Laju memang akan coll dulu untuk bagitau kat mana barang tu...
aku cakap la aku kerja, ada kat tempat kerja aku la...
Dah selalu sangat aku terima parcel, dia pun cakap nak hantar kat aku kat tempat aku kerja ni la...
so aku pun say okey ler...tak payah penat2 pergi pos office nak collect!

nak dijadikan cerita, adala makhluk Allah yang tak berapa nak cerdik sikit, pergi cakap aku tak ikut peraturan company. bos aku pun nak jumpa aku la!

untuk pengetahuan, kat sini, semua surat dan parcel adalah wajib dibuka terlebih dahulu oleh HR untuk direkod! Nak hantar boleh guna nama company, tapi kena sanggup barang tersebut diceroboh oleh HR dulu la....bukan apa, just nak check ja...bukan nak ambik pun...Klau ada bom dalam tu, aku dulu yang kena huhuu.....

Okeyla berbalik kepada cerita aku tadi, selepas soal jawab, bertengkar, bertumbuk, WWE, WTF (oi oi apa yg aku melalut nih!) explainatin pun dah jelas. Siap tunjuk bukti lagi alamat tu alamat rumah aku di Taman D**A *MA*...Bukannya alamat company!!

Tula..nak tunjuk baik, sebenarnya hati busuk! Aku takkan maadkan kau sampai bila2...buta kayu, buta batu...Buta hati, perut, limpa, usus, buah pinggang........bla...bla....bla.....

Wednesday, 31 October 2012

N3 Pengajaran ~Susu Masam Keluar Dari Mulut Gadis Tanpa Henti~



Sejak dari kita lahir lagi, kita telah dididik dan diajar supaya sentiasa menghormati orang yang lebih tua daripada kita. Terutamanya ibu dan bapa. Bagi seorang ibu, jika anaknya derhaka kepadanya maka jika dia berdoa maka Allah SWT akan membalasnya sama ada di dunia mahupun di akhirat kelak. Kisah ini menceritakan tentang seorang gadis yang cuba menderhaka kepada ibunya dengan mengeluarkan kata-kata kesat, akhirnya dirinya jatuh sakit. Ikuti kisah di bawah ini.

“Kalau betul engkau anak kandung aku, minum susu dari badan aku…aku sumpah akan keluar balik susu dari mulut engkau!” Itulah kata-kata sumpahan yang ditujukan ibu kepada saya. Sejak hari itulah saya jatuh sakit. Susu sentiasa meleleh dari mulut saya tanpa henti. Tubuh saya yang dahulunya agak comel jadi kurus melidi tak ubah seperti mayat hidup. Saya terbaring dan menyesali perbuatan lampau saya terhadap ibu.

Tetapi sejahat mana pun seorang anak, ibu tetap mengambil berat sewaktu saya terlantar. Ibu juga risau melihat keadaan saya, hari demi hari semakin teruk. Ibu serba salah dan tidak tahu apa yang patut dilakukan untuk membantu saya. Ibu juga memberitahu saya, menyesal menyumpah saya. Ibu tidak menyangka begitu kuat sumpahan seorang ibu.

Waktu itu hanya tuhan yang tahu betapa seksanya termakan sumpah seorang ibu. Sebulan saya merana kerana sakit. Sebulan itu juga saya tidak makan nasi.

Saya langsung tidak ada selera untuk makan nasi. Biarlah saya lapar begini daripada merana seperti ini. Setiap saat, susu sentiasa mengalir dari mulut saya tanpa mengira masa…

Saya masih ingat , kejadian itu berlaku ketika tiga orang rakan saya datang ke rumah. Sambil berborak, ibu bertanya kepada mereka. “Kamu ni kerja apa?” Tanya ibu kepada rakan-rakan saya.

“Kami semua kerja kilang kat hujung kampung ni mak cik,’ jawab tiga rakan saya. Ibu terdiam lalu pergi keruang tamu dan duduk di kerusi. Saya buat tidak kisah dengan fiil ibu dan terus ke dapur membuat air untuk di hidang. Waktu itu saya masih ingat saya buat air Milo panas.

Sebaik siap , saya bawa air di dalam teko itu keruang tamu. Tapi, belum sempat meletakkannya di atas meja, ibu terus mengherdik saya.

“Kalau hari-hari engkau hidang air bagi orang makan percuma larilah perbelanjaan kita! Dah, hentikan. Simpan balik air tu!” herdik ibu kepada saya.

Saya merasa malu. Kawan saya semua terdiam kerana merasa terkejut dengan sikap ibu. Saya beritahu ibu supaya jangan berbuat begitu di depan kawan-kawan. Malu!

Sepatutnya ibu harus bersyukur ke hadrat Ilahi kerana dengan limpah kurnia-Nya di beri rezeki melimpah-ruah dan kami sekeluarga tidak lagi perlu kais pagi makan pagi.

Saya tidak setuju dengan perangai ibu menghina orang miskin. Sebaliknya rakan-rakan yang setaraf atau lebih kaya dari kami dilayannya seperti raja. Mereka diajak datang kerumah dan dihidangkan dengan pelbagai makanan sedap-sedap. Saya betul-betul malu dan terkilan dengan sikap buruk ibu.

Saya ingatkan ibu, dulunya kami sekeluarga pun susah seperti mereka juga. Setelah hidup senang, kita herdik-herdik mereka. Apa perasaan mereka apabila ibu buat begitu?

“Ah! Kau apa tau? Bukan kau yang cari duit ! Aku ni yang susah payah cari duit siang malam, kau senang-senang saja nak menghabiskan!” tambah ibu lagi.

Ketika itu saya seperti orang hilang akal. Saya tidak dapat terima cara ibu memarahi saya di depan kawan-kawan. Tidak semena-mena tangan saya yang sedang memegang teko air Milo panas dihayun lalu tersimbah ke muka ibu.

Ibu melolong-lolong menjerit kesakitan terkena simbahan air Milo panas. Saya mula menyinga. Kawan-kawan terkejut dengan tindakan saya dan cuba menenangkan saya. Tetapi ketika itu saya bagai dirasuk syaitan. Tanpa sedar, saya terus berlari ke dapur mengambil sebilah pisau pemotong sayur.

Sekali lagi kawan dan ayah saya menahan perbuatan saya. Mereka memegang saya dengan sekuat hati. Ibu berlari dan keluar ke pintu depan rumah takut ditetak pisau di tangan saya. Ibu berdiri tercegat di situ. Saya pula terjerit-jerit seperti terkena hysteria.

Disinilah bermulanya episod duka dalam sejarah hidup saya apabila ayat ini terpancul dari mulut ibu.

“Kalau engkau betul anak kandung aku, minum susu dari badan aku, aku sumpah akan keluar balik susu dari mulut engkau!”

Selepas keadaan reda sedikit, rakan-rakan balik rumah. Tiga hari selepas kejadian itu, saya terus jatuh sakit. Saya di serang demam teruk. Ayah bersusah payah menjaga saya. Ibu hanya buat-buat tidak tahu sahaja. Mungkin ibu masih lagi geram dan marah dengan tindakan saya. Ketika itulah berlaku satu kejadian pelik yang tidak pernah saya bayangkan sebelum ini.

Tiba-tiba air susu berwarna putih dan berbau busuk mula meleleh dari mulut saya tanpa henti. Air susu masam itu jatuh membasahi dagu saya setiap detik tanpa henti.

Ayah juga merasa hairan melihat susu aneh tiba-tiba meleleh dari mulut saya. Setiap kali dikesat, air susu itu meleleh lagi tanpa henti. Ibu pula masih tidak endahkan saya.

Keesokan harinya saya masih lagi demam dan susu masih lagi mengalir. Kali ini lebih teruk. Ayah membawa saya ke sebuah klinik.

Anehnya selepas diperiksa, doktor juga mengatakan hairan, mengapa susu masam itu meleleh dari mulut saya. Doktor pun tidak dapat menjelaskan punca dan sebab saya mengalami penyakit aneh ini. Doktor juga mengatakan tiada ubat untuk merawat penyakit yang saya alami ini.

Ayah bawa pula saya ke hospital besar di Bandar. Keputusannya tetap sama juga apabila doktor tidak dapat mengenal pasti punca penyakit saya. Jadi saya dibawa pulang semula dan terbaring siang malam. Selama sebulan saya terlantar ibu mulai risau dengan keadaan saya yang semakin kurus ini. Ibu beberapa kali meminta maaf kepada saya kerana tidak menyangka kata-kata yang dilafazkannya betul-betul menjadi kenyataan.

Akhirnya ibu sendiri pergi berjumpa dengan seorang ustaz di kampong saya. Ustaz ini memang dikenali ramai kerana kealiman dan kehebatan ilmunya. Ibu membawa ustaz ini berjumpa saya di rumah. Apabila ustaz melihat keadaan saya, beliau terus menggeleng-gelengkan kepala.

“Ada tak apa-apa yang ibu kamu buat sebelum terkena penyakit ini?” Tanya ustaz itu. Ayah lalu menceritakan tentang perbuatan saya menyimbah air panas ke muka ibu. Selepas itu, ibu terus mengeluarkan kata-kata sumpahan tentang air susu yang pernah di minum ketika saya masih bayi.

Sekali lagi ustaz itu menggeleng-gelengkan kepalanya. Ustaz itu dalam nada perlahan memberitahu saya terkena sumpahan ibu. Ustaz itu lalu mengajak ibu dan ayah saya ke dapur.

Ustaz itu menerangkan penyakit saya tidak ada ubatnya kecuali meminum air bekas celupan tapak tangan dan tapak kaki ibu. Ustaz itu menyuruh ibu membasah kedua-dua tangannya di dalam baldi diikuti kedua-dua belah kakinya seperti orang mengambil wuduk.

Ustaz itu menerangkan penyakit saya tidak ada ubatnya kecuali meminum air bekas celupan tapak tangan dan tapak kaki ibu.

Setelah selesai, ustaz itu menyuruh ibu meludah di dalam baldi itu sebanyak tiga kali. Kemudiannya air ludah di dalam baldi itu disimpan di dalam sebuah bekas khas. Utaz itu berpesan kepada ibu supaya memberi air ludah itu untuk diminum oleh saya dan selebihnya disapu di ubun-ubun kepala saya sehingga habis.

Selepas ibu memberi minum dan menyapu air ludah itu di kepala, pada masa itu juga saya terus merasa lapar dan meminta nasi untuk dimakan. Selera saya yang tersekat selama sebulan lebih datang kembali. Mujarab sungguh cara rawatan ustaz ini. Serta merta air susu masam yang meleleh sejak sebulan lalu berhenti mengalir.

Saya mencium kaki ibu. Saya menangis. Saya menyesal berdosa kepada ibu. Ibu memberitahu sejak kejadian, ibu telah memafkan perbuatan saya. Ibu memeluk saya dan kami bertangis-tangisan di depan ustaz. Ustaz itu membacakan doa dan menasihati ibu supaya tidak mengeluarkan kata-kata sumpahan terhadap anak. Ustaz itu mengingatkan bahawa sumpahan seorang ibu amat ampuh dan berkesan terhadap seorang anak. Akibatnya sangat buruk dan tiada penawarnya kecuali anak itu diberi ampun selain meminum air kaki dan tangan ibunya dengan ikhlas dan redha.

Sejak hari itu, saya tidak lagi meninggikan suara kepada ibu. Ibu juga sedar kesilapan yang telah dilakukan sebelum ini. Yang paling penting, ibu tidak lagi sesombong dahulu! Ibu juga tidak kedekut dan suka menghina orang susah.

Saya ingin berpesan kepada pembaca, jangan sesekali bertindak biadab terhadap ibu biar sejahat mana sekalipun ibu kita. Saya sudah merasai betapa sengsara, merana dan terasa ajal hendak tercabut akibat disumpah ibu. Ingat, sumpahan seorang ibu itu adalah benar kerana ianya telah benar-benar menimpa keatas diri saya sendiri.

‘Saya’ dalam artikel ini adalah Roseyatimah bt Ahmad, berasal dari Sabah. Kejadian berlaku ketika beliau berusia di awal remaja. Kini beliau telah berhijrah ke Kuala Lumpur. Walaupun berjauhan, Rose tetap sayang dan menghormati ibunya.

Tuesday, 30 October 2012

N3 Gempak ~Pakai Barang Kemas RM800,000.00! HEBAT~


kalau nak kahwin kena pakai barang kemas banyak2!!!  
Aku dulu nikah pun tak la pakai banyak sangat. setakat rantai tangan besaq urat rambut dengan cincin tunang.
Tak macam orang dolu dolu...nak nikah ja..pinjam merata...nak tunjuk kata raja sehari la kononnya...
tapi la..takdak pa aih....pakai silver pun orang cakap mas putih...yer tak!!

benda ni jadi kat china...mak dia ambik masa 1 jam gak la nak siap pengantin nih!!! 
nampak macam kedai barang kemas pun ada dah...

lagi gambaq kat bawah!!!







Wednesday, 17 October 2012

N3 Kahwin ~ Lee Chong Wei Nak Kahwin~


Kenal tak mamat kat atas tu?? 
Sapa tak kenal memang layak dapat tulah lah!!!
ekekeke
Tengok kat Encik Yahoo tadi, dia dah nak kahwin dah...
bila tu??
10 November 2012
nasib baik tak sama dengan aku punya anniversary. 
2 hari lepas tu...12.11
pasangannya mestilah pemain badminton wanita no 1 negara jugak
WONG MEW CHOO
11 tahun dia tunggu tau...memang berbaloi-baloi hehehehe

korang baca ler kat sini yer...aku dah taktau nak merapu dah!



comel kan....sweetnyer macam ABC (erk!!)

Tuesday, 16 October 2012

N3 Sentap~Komen Jika Nampak 2 Posisi~

cer komen jika nampak pemuda ini dalam kedudukan 2 posisi!!

N3 Gosip ~Neelofa dengan SIAPA itu??


Nampak macam mesra gitu...
aku pun ambik kat http://www.rileksantai.com
betul ke salah ke...sorry ek!!!

Tapi aku tak nafikan, nampak mesra gitu...ala manja2 cheq........
huhuhuhu

Depa cakap like Mr. H...yes or not..i realyy dont know...
we wait n see.....

Monday, 15 October 2012

N3 Agama ~Cara Tidur Yang Betul. Bagus nih!!~


(SUNNAH RASULULLAH SEBELUM TIDUR)



1. Membaca doa sebelum dan selepas tidur. Ramai orang memperlekehkan doa masnun (doa harian) tetapi Allah menjanjikan syurga kepada orang yang mengamalkannya.

2. Jangan tidur dalam keadaan kaki menghadap ke Qiblat. Keadaan yang demikian hanyalah untuk orang yang meninggal dunia.

3. Barang siapa yang membaca Tasbih Fatimah, sekiranya dia mati pada ketika dia tidur maka ia dikira sebagai mati syahid. Apa itu tasbih Fatimah?

Subahanallah 33 kali
Alhamdulillah 33 kali
Allahuakbar 33 kali

4. Membaca 4 Qul lalu meniupkan pada tapak tangan dan menyapukan ke seluruh badan untuk menghindarkan sihir dan perbuatan jahat manusia

5. Niat untuk bangun menunaikan solat Tahajud. Sekiranya tidak terjaga dari tidur, Allah S.W.T akan mengira seolah-olah dia bertahajud sepanjang malam. Solat tahajud adalah pendinding daripada sihir dan buatan orang

6. Mengambil wuduk sebelum tidur dan menunaikan solat sunat taubat

7. Maafkan semua kesalahan orang lain kepada kita dan menghalalkan segala hutang piutang orang lain kepada kita

8. Tidur dengan mengamalkan posisi tidur Rasulullah iaitu mengiring badan ke kanan dan tapak tangan di bawah pipi.

PERINGATAN:

Pesan Rasulullah, jangan tidur secara meniarap terutama lelaki. Sekiranya tidur dengan kain pelikat, ikat hujung kain supaya tidak timbul fitnah. Tidur tanpa menutup aurat dengan sempurna akan menghindarkan malaikat, bahkan mengundang makhluk lain. :)

Sunday, 14 October 2012

N3 Agama ~Isteri Bekerja, Suami Tak Beri Nafkah! Bolehkah??~

Suami tak beri nafkah



WAJARKAH seorang suami tidak memberi nafkah kepada isterinya dengan alasan isteri bekerja?
Sudahlah dia tidak memberi nafkah, malah menyuruh saya membayar sewa rumah dan mengeluarkan belanja membeli barangan dapur setiap bulan. 
Dia seolah-olah belum bersedia memikul tanggungjawab sebagai suami. Saya sangat terkejut dengan perubahan suami. Sepanjang kami berkawan sehingga masuk sembilan bulan berkahwin, suami tidak pernah jujur terhadap saya.

Saya dan keluarga sangat terkilan dengan keadaan sekarang kerana suami seolah-olah melepaskan tanggungjawab kepada saya untuk menguruskan hal perbelanjaan rumah tangga.

Setiap kali meminta belanja, suami akan memberitahu tiada wang. Tetapi apabila masa gaji bulanan saya masuk ke akaun, suami minta dibelanja sedangkan apabila berkaitan wang, suami terlalu berkira.

Apabila saya meminta nafkah, kami bergaduh dan dia beri pelbagai alasan. Ketika bujang, suami memang tidak pernah keluarkan duit belanja kepada keluarga.

Dia anak sulung dalam keluarga. Saya cuma inginkan hak saya dan mohon Dr beri penjelasan dan nasihat yang sewajarnya.

FATONAH,
Pulau Pinang

PERKARA di atas tidak wajar berlaku. Islam sudah menetapkan kewajipan suami menyediakan nafkah kepada isteri dan anak dalam bentuk makanan dan minuman, tempat kediaman, pakaian dan perubatan.

Pengecualian hanya kepada isteri nusyuz atau anak sudah baligh dan mampu bekerja. Bagaimanapun, dalam menentukan kadar nafkah, ia bergantung kepada kemampuan suami.

Islam menyuruh suami bekerja untuk menanggung isteri ketika tempoh perkahwinan.
Isteri pula tidak wajib bekerja. Seorang isteri hanya bertanggungjawab mengurus keluarga, mendidik anak dan melayan suami.

Apabila ingin bekerja, isteri perlu mendapat keizinan suami dan pekerjaan mestilah yang baik, halal dan sesuai dengan ciri wanita dan taraf pendidikannya.

Isteri pula perlu bersungguh-sungguh mematuhi hukum Islam ketika di luar rumah dan waktu bekerja. Selain itu, suami tidak boleh menyekat isteri bekerja apabila sudah ditetapkan kerja sebagai syarat ketika pernikahan.

Bagaimanapun, suami boleh meminta isteri berhenti bekerja untuk kepentingan keluarga dan anak walaupun ada syarat bekerja sebelum ini. Islam juga tidak membenarkan suami mensyaratkan isteri berkongsi pendapatannya dengan suami apabila bekerja.

Islam membenarkan adanya persefahaman antara suami isteri dalam berkongsi hasil pendapatan dan pengurusan kewangan antara kedua-dua mereka.

Ia dibuat tanpa paksaan dan kerelaan isteri. (Lihat perbincangan, ‘Wajibkah Memberikan Nafkah Jika Isteri Bekerja?’ dan petikan Keputusan Majlis Fiqh Sedunia dalam persidangan yang ke-16 di Dubai pada 9-14 April 2005 http://halaqah.net/v10/index.php?topic=12243.0).

Dengan kata lain, suami tidak boleh lepas tangan dalam memberi nafkah kepada isteri dengan alasan isteri bekerja. Memberi nafkah tetap menjadi tanggungjawab suami.

Mana-mana isteri yang tidak berpuas hati dengan pengabaian nafkah bolehlah melaporkan aduan kepada pihak berkuasa agama untuk penyelesaian.

Harian Metro, 2012/10/11
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  

Thursday, 11 October 2012

N3 Blog Walking ~Sape Nak Tambah Follower by Leyla ~


harini aku tak berapa banyak kerja..
kerja ikut suka aku ja
atau aku ikut suka kerja ja...
erk..boleh kew....
hamtan sajala...

so bila dah free, aku pun blogwalking..
memula masuk kat page mama lynn 
terus jumpak n3 ni..aku pun nak try jugak la...kot2 la muleh banyak follower...

3 perkara atau komen saya bagi blog aswaleyla 

bagi saya blog ni nice...damai saja hati bile tengok page nih!
dengan warna pink, memang diakui pemiliknya seorang yang gegirl..
and almost nampak macam 'giler-giler'  and cute gitu2....;-)
tapi sory to say ler...daun yang jatuh berguguran tu macam mengganggu ler..nampak macam semak, 
tapi bukan semak...ntahla...tapi macam ganggu saja..



Thursday, 4 October 2012

N3 Agama ~Subuh 'Gajah'~


SAYA kerap berjaga malam untuk mengulang kaji pelajaran dan menyiapkan tugasan. Ia menyebabkan saya sukar bangun dan menunaikan solat Subuh esok hari.
Saya juga ada rakan yang mempunyai masalah sama, tetapi mereka dapat menunaikan solat Subuh sebaik saja terjaga daripada tidur walaupun matahari sudah terbit. 
Saya keliru adakah itu dibenarkan dalam Islam memandangkan terdapat waktu dilarang menunaikan solat termasuklah waktu selepas terbit matahari.

Mohon penjelasan Dr.

KELIRU, Sabah


SEBENARNYA Allah SWT menjadikan malam untuk berehat dan tidur bagi mengembali tenaga kita. Dengan adanya kerehatan tubuh menjadi sihat.

Apabila peraturan dan ketetapan Allah diubah, tentu ada akibatnya tersendiri. Itu sebenarnya yang berlaku kepada anak muda sekarang termasuk diri anda yang berjaga malam dan tidur siang.

Mungkin tidak cukup tidur apabila banyak pekerjaan perlu dibuat pada siang hari. Ini akan merosakkan kesihatan, pembelajaran dan pekerjaan anda nanti.

Sebenarnya, Allah sudah mengatur solat fardu supaya dapat menjaga jadual hidup kita sebagai hamba Allah dan khalifah-Nya di muka bumi. Apabila kita lalai dalam menjadi hamba tentu ada akibat tertentu.

Mengenai solat Subuh yang dilaksanakan selepas waktu atau terbit matahari, terdapat beberapa pandangan, antaranya ia dibolehkan bagi melaksanakan kewajipan solat fardu itu.

Lebih-lebih lagi, apabila kita tertidur dan bukannya kerana saja malas bangun. Ketika terjaga, kita hendaklah segera melakukannya tanpa berlengah-lengah lagi. Dengan itu, dosa meninggalkan solat Subuh tidak terkena.

Bagaimanapun, amalan berjaga malam sehingga tidak dapat menunaikan solat Subuh dalam waktunya berdosa dan tidak sepatutnya diteruskan.

Solat Subuh itu wajib diqadak dan jangan diulang-ulang kesalahan berkenaan. Ubah tabiat tidur dan elak mengamalkan berjaga malam kerana ia tidak baik untuk kesihatan selain melalai menunaikan solat Subuh.

Allah berfirman mengenai ciri orang mukmin yang mendapat ganjaran syurga: “Dan mereka yang tetap memelihara sembahyangnya, mereka itulah orang-orang yang berhak mewarisi. Yang akan mewarisi Syurga Firdaus, mereka kekal di dalamnya.” (Al-Quran, Surah al-Mukminun (23): 9-11).

Wednesday, 26 September 2012

N3 Khas~Buat Melur Jelita~

Masa aku mula dapat Novel "Awak Suka Saya Tak?" karya sulung dari Melur Jelita, aku sedikit pun tak hairan. Namun, setelah puas selidik isi di dalamnya, baru aku tahu, pepatah "Don't judge book with the cover" (aku pun tak tahu betul ke tak apa yg aku tulis tu) betul2 kena kat batang hidung aku! sekarang bukan setakat sekali, malah dah berkali2 aku khatam buku tu! buku itula aku usung ke sana sini...sampai orang pun hairan tengok buku tu dah lunyai...........

Awak Suka Saya Tak? Karya sulung Melur Jelita
Sekarang, aku ada BOYFRIEND baru...! namanya ILUS! ILUS stand for I LOVE YOU STUPID! Aku dah lama follow page dari Melur Jelita. Bila dapat tau dia nak keluar novel baru, aku apa lagi terusler follow dia punya news..and finally, penantian aku tidak sia-sia apabila novel yang aku nantikan telah berada di dalam tanganpada hari ini, 26 SEPTEMBER 2012, PUKUL 3 PETANG. thanks to Karya Seni dan Melur Jelita kerana menghasilkan bahan ilmiah yang bukan sahaja mmberikan kami ilmu malah hanyut dalam penceritaan yang tidak pernah aku mimpikan. Luv u ols!

Baru jer sampai!!!

2 biji aku beli...Satu untuk my beloved best friends forever  Miss April aka Che Ku Fatimah


Tuesday, 25 September 2012

N3 Agama ~Hukum Kahwin Wanita Hamil Kerana Zina~


Soalan :


Assalamualaikum ustaz,
Apakah hukum mengahwini wanita yang hamil kerana terlanjur berzina?

Terima kasih atas bantuan ustaz, semoga mendapat rahmat Allah.

Jawapan :

Assalamu ‘Alaikum,
Al-Hamdulillah, Wassalatu ‘ala Rasulillah wa ala alihi wasahbihi,

Telah disepakati oleh para ulamak bahawa harus seorang lelaki mengahwini wanita yang dizinainya. Ibnu ‘Abbas r.a. pernah ditanya berkenaan seorang pemuda yang berzina, kemudian ia bertaubat dan ingin mengahwini wanita yang dizinainya sebagai jalan menutup keaiban wanita tersebut, maka beliau menjawab;

أَوَّلُهُ سِفَاحٌ، وَآخِرُهُ نِكَاحٌ، وَالْحَرَامُ لاَ يُحَرِّمُ الْحَلاَلَ

“Diawal adalah sifah (zina) dan diakhirnya adalah nikah. Yang haram tidak mengharamkan yang halal”.

Jika lahir anak selepas enam bulan dari tarikh berlakunya akad perkahwinan, maka nasab anak itu sabit kepadanya. Namun jika lahir kurang dari enam bulan, maka nasab tidak sabit kepadanya.

Namun jika wanita yang dizinai diketahui telah hamil, bagi masalah ini terdapat dua pandangan ulamak;

Pandangan pertama;

1 ) Pandangan Imam Syafi’ie dan juga Imam Abu Hanifah; 
Wanita yang hamil kerana berzina harus dikahwini sama ada oleh lelaki yang berzina dengannya atau dengan lelaki lain, namun tidak harus mensetubuhinya hinggalah ia melahirkan anak yang dikandungnya mengikut pandangan Imam Abu Hanifah.

Menurut Imam Syafi’ie; makruh mensetubuhinya dalam keadaan hamilnya itu. Bagi pandangan ini, tidak ada kehormatan bagi zina untuk mewajibkan iddah ke atas wanita yang berzina. Oleh demikian, harus ia dikahwini pada bila-bila masa sama ada oleh lelaki yang berzina dengannya atau lelaki lain sekalipun ia sedang hamil.

Cuma jika ia sedang hamil diharamkan mensetubuhinya (mengikut mazhab hanafi) atau dimakruhkan (menurut mazhab Syafi’ie) sehinggalah ia melahirkan anak. Selain itu –menurut pandangan ini juga- jika wanita yang berzina itu mempunyai suami harus suaminya mensetubuhinya tanpa perlu menunggu tempoh iddah tertentu sebagaimana pandangan kedua nanti.

Pandangan kedua;

2 ) Pandangan ini merupakan pendapat Imam Rabi’ah, as-Tsauri, al-Auza’ie dan Ishaq dan ia merupakan pegangan mazhab Imam Malik dan mazhab Imam Ahmad.
Wanita yang hamil kerana berzina tidak harus dinikahi sehinggalah ia melahirkan anaknya.Ini kerana menurut mereka, wanita yang melakukan persetubuhan zina wajib ke atasnya beriddah selama tiga kali haid atau tiga bulan (mengikut pendapat Imam Malik) atau dengan melahirkan anak jika ia hamil.

Jika wanita yang berzina itu mempunyai suami, haram ke atas suaminya mensetubuhinya hinggalah tamat iddahnya itu. Kesimpulannya; mengikut pandangan ini, wanita yang berzina tidak harus dikahwini kecuali setelah tamat iddahnya iaitu tiga kali suci atau tiga bulan. Jika ia hamil tidak harus dikahwini kecuali setelah melahirkan anak. Di samping itu mereka menambah satu lagi syarat iaitu hendaklah wanita itu telah bertaubat dari zina.

Wallahu A’lam.

[1] Pandangan ini juga dipilih oleh Imam Abu Yusuf dan Zufar dari mazhab Hanafi. Dalam masalah ini mereka berbeza pandangan dengan Imam mereka iaitu Imam Abu Hanifah yang akan kita huraikan nanti pandangannya. (Lihat; Ahkam al-Marah al-Hamil, Yahya Abd. Rahman al-Khatib, hlm. 75).N

Thursday, 13 September 2012

N3 Soal Jawab Agama ~Qada Solat 10 tahun~


BAGAIMANAKAH cara untuk qada solat yang ditinggalkan selama hampir 10 tahun?

AMIR,
Johor 

SETIAP umat Islam hendaklah menjaga solat pada setiap hari dan masa. Meninggalkan solat dikira berdosa besar. Sesiapa yang meninggalkan solat hendaklah bertaubat dan memohon keampunan Allah. 
Mudah-mudahan Allah mengampunkan dosa kita. Sebenarnya, qada solat tidak dapat menggantikan solat yang pernah ditinggalkan kerana masanya sudah luput kecuali kerana tidak sengaja atau tertidur.

Waktu solat ialah pada masa itu juga. Ada pendapat menyatakan solat itu tidak dapat diqadakkan lagi. Lebih-lebih lagi apabila sudah sampai 10 tahun lamanya.

Bagaimanapun, sekiranya solat yang ditinggalkan diqadakkan juga, ia tentu dapat menampung kelalaian lalu. Segala amalan baik tentu diterima Allah apabila datang daripada hati yang penuh ikhlas.

Justeru, qada solat boleh dilakukan sedaya yang mampu saja tanpa ada cara yang afdal. Anda juga boleh melakukan amalan sunat lain seperti membaca al-Quran, sedekah dan sebagainya bagi menampung dosa lalu.

N3 Soal Jawab Agama ~Puasa Sah Walaupun dalam Hadas Besar~


JIKA saya melakukan hubungan kelamin bersama suami pada malam bulan Ramadan lalu dan mandi hadas selepas subuh, adakah saya boleh meneruskan ibadah puasa pada hari itu?

SARA,
Kuala Lumpur 

HUBUNGAN seks atau bersetubuh antara suami isteri pada malam bulan Ramadan dibenarkan dalam Islam (al-Quran, al-Baqarah (2): 187). 

Puasa seseorang itu tetap sah walaupun berada dalam hadas besar dengan syarat sudah terlebih dahulu berniat untuk berpuasa pada malam itu.

Tidak menjadi syarat bagi orang yang berpuasa supaya suci daripada hadas. Perkara itu juga berlaku pada Rasulullah s.a.w seperti yang diriwayatkan: “Sesungguhnya Rasulullah dalam keadaan berjunub hasil bersama dengan isterinya semasa sampai waktu fajar (Subuh), kemudian baginda mandi dan berpuasa pada hari itu.” (Riwayat Bukhari dan Muslim).

Bagaimanapun, lebih baik bagi setiap pasangan Muslim sekurang-kurangnya berwuduk sebelum tidur selepas perhubungan seks.

Itu amat baik dalam menjaga kesucian diri dan jiwa. Begitu juga, mandi hadas besar sebelum tidur sekiranya boleh berbuat demikian.

HM: Pelajar Belasah GURU

benda ni jadi kat Alor Star....aku pun dah muak dengan cerita macam ni!!! Langsung tak hormat guru. aku malas nak melalut banyak2...buang air liur jerk!! eh bukan, buat penat jari menaip jer....so nak baca klik ler link kat bawah tu yer....

http://www.hmetro.com.my/articles/Pelajarbelasahgurudisiplin/Article

Tuesday, 11 September 2012

N3 Tips ~ Perbezaan Antara Telur PALSU dan BETUL-BETUL Telur~




Tajuk tak boleh blah!! Boleh plak aci tulis "betul-betul telur"! Kenapa? Sebelum ni ada yang tak betul telur ker??

Sebenarnya, ada dan aku sendiri pernah terkena!! Patutlah murah giler time beli tu!! Kat mana aku beli tu, tak payah la nak dijadikan isu, cuma dalam 10 biji tu, adala 3 biji aku terkena! sekali tengok macam pelik pun ada!! Tapi nasib baiklah aku dapat cam. Apapun, lebih baik kita berjaga-jaga terutama sekali wanita a.k.a. ibu yang selalu masak telur goreng kat anak2 atau diri sendiri (telur bujang huhuhuh)...! Jangan sampai menjejaskan kesihatan sudahlah!!


Sunday, 9 September 2012

N3 Agama ~Abang Enggan Jadi Wali~


SAYA bakal melangsungkan perkahwinan pada Februari tahun depan namun mempunyai masalah berkaitan wali. Saya anak yatim yang kematian ayah kira-kira 15 tahun lalu.

Saya mempunyai tiga abang berlainan ibu. Daripada apa yang saya belajar, abang itu adalah wali saya yang sah. Baru-baru ini, seorang kakak ipar ada memberitahu mereka tidak mahu mewalikan saya. 
Semua abang saya tidak mahu mewalikan perkahwinan saya kerana mereka berselisih faham dengan ibu saya (ibu tiri mereka). Bolehkah saya memohon wali hakim untuk perkahwinan saya?

NOR,
Pulau Pinang 


PERSETUJUAN wali pihak perempuan dikehendaki bagi sesuatu perkahwinan untuk diakui sah. Sekiranya wali nasab dalam kes ini iaitu abang saudari enggan memberi persetujuan tanpa sebab yang mencukupi, hakim syarie yang mempunyai bidang kuasa di tempat saudari bermastautin boleh memberi persetujuan dengan perkahwinan itu oleh wali raja atau hakim.

Perpindahan wali nasab kepada wali raja akan membabitkan prosedur mahkamah dalam kes di atas. Ada baiknya saudari berunding dengan abang supaya bersetuju untuk menjadi wali supaya tidak perlu dibicarakan di Mahkamah.

Ia sudah tentu mengambil masa dan tenaga sedangkan ia boleh dilakukan secara mudah apabila abang bersetuju menjadi wali.

Perselisihan dengan ibu tiri sepatutnya tidak dijadikan alasan untuk menghukum adik yang tidak bersalah.

Lagipun, ikatan silatu
rahim sesama keluarga sangat dipentingkan Islam.

Sunday, 26 August 2012

N3 Agama ~ Kesan Air Tangan Orang Yang Tak Solat~


Semua orang tahu bahawa kalau meninggalkan solat adalah dosa besar dan malahan lebih hina daripada khinzir. Betapa hinanya kita kalau meninggalkan solat seperti yang dikisahkan pada zaman Nabi Musa as. Begini kisahnya, pada zaman Nabi Musa, ada seorang lelaki yang sudah berumahtangga, dia tiada zuriat, lalu terdetik dalam hati dia (nazar), “kalau aku dapat anak, aku akan minum air kencing anjing hitam.” Nakdijadikan cerita, Allah pun kurniakan isteri si lelaki tadi pun hamil dan melahirkan anak. Apabila dah dapat anak, lelaki ni pun runsinglah.

Dia dah nazar nak kena minum air kencing anjing hitam. Syariat pada zaman Nabi Musa berbeza dengan syariat yang turun untuk umat Nabi Muhammad. Kalau umat Nabi Muhammad, nazar benda yang haram, maka tak payah buat tapi kena denda (dam) atau sedekah. Tapi kalau zaman Nabi Musa, barangsiapa bernazar, walaupun haram tetap kena laksanakan nazar itu.

Lalu, si lelaki yang baru mendapat anak, dengan susah hatinya pergilah bertemu dengan Nabi Allah Musa dan menceritakan segala yang terjadi ke atas dirinya. Lalu, Nabi Musa menjawab bahawa lelaki tu tak perlu minum air kencing anjing hitam tetapi akan minum air yang lebih hina dari air kencing anjing hitam. Nabi Musa perintahkan lelaki tersebut untuk pergi menadah air yang jatuh dari bumbung rumah orang yang meninggalkan solat dan minum air tu Lelaki itu pun senang hati, menjalankan apa yang diperintahkan oleh Nabi Musa tadi. Lihatlah, betapa hinanya orang yang meninggalkan solat, sampai dikatakan air yang jatuh dari bumbung rumahnya, lebih hina dari air kencing anjing hitam. Itu baru air bumbung rumah, belum air tangan lagi. Menyentuh bab air tangan, selalu kita suka makan masakan ibu; isteri kita. Jadi, kepada muslimat sekalian, peliharalah solat kerana kalau meninggalkan solat (kalau tak uzur), air tangan akan menitik ke dalam basuhan makanan, nasi, dsb.

Anak-anak, suami pula yang akan makan makanan yang dimasak. Takkan nak biarkan suami dan anak-anak gelap hati minum air tangan orang tinggalkan solat. Tak gamak kan? Tapi lain pula halnya dengan kita ni. Pagi petang, mamak! Teh tarik satu, roti canai satu. Ada pulak segelintir tukang masak yang tak solat. Kita pun makan bekas air tangan dia. Gelaplah hati kita, sebab tu liat nak buat kerja-kerja yang baik. Beware apa yang kita makan. Betapa beratnya amalan solat ni hatta Allah syariatkan solat kepada Nabi Muhammad melalui Isra’ Mikraj sedangkan kewajipan-kewajipan lain memadai diutus melalui Jibril as.

Ketika saat Rasulullah nazak, sempat baginda berpesan kepada Saidina Ali (dan untuk umat Islam), “As-solah as Solah wa amalakat aimanukum”. Maknanya, “Solat, solat jangan sekali kamu abaikan dan peliharalah orang-orang yang lemah di bawah tanggunganmu” Jadi, sama-samalah kita pelihara solat dari segi zahir & batinnya kerana amalan solatlah amalan yang mula-mula akan ditimbang di neraca Mizan kelak. Hidup bukan untuk makan, tetapi makan untuk hidup. Jika makan dengan niat ibadah akan mendapat pahala. – Wallahu a’lam.