Sunday, 25 November 2012

N3 Soal Jawab~Isteri Kuat Membebel-Alahai...~



SAYA dan isteri baru saja enam bulan melangsungkan perkahwinan. Namun, dalam usia perkahwinan yang singkat ini, kami sering bergaduh.
Selalunya isteri membebel dan meradang hanya disebabkan perkara remeh.
Tindakannya seolah-olah tidak matang dan tidak bersabar dalam sesuatu perkara.

Sudah puas saya menasihati isteri, namun semuanya berakhir dengan pertengkaran. Tidak dinafikan, isteri memegang jawatan yang lebih tinggi daripada saya. 
Saya runsing memikirkan hal ini dan pelbagai usaha sudah saya lakukan termasuk tidur berasingan, tetapi masih tidak membuahkan keinsafan. 
Sebaliknya, dia enggan memohon maaf kepada saya. Ada ketikanya terdetik di dalam hati kekesalan dengan perkahwinan ini, namun saya cepat-cepat beristighfar.

Bantulah saya menangani masalah ini. Saya hanya mahukannya menjadi isteri yang baik dan tidak dimurkai Allah kerana saya amat sayangkannya.

SUAMI SEDIH,
Kedah




MEMANDANGKAN tempoh perkahwinan anda baru dan masih dalam konteks penyesuaian, anda perlu bersabar dalam menangani kerenah isteri.

Menurut al-Quran, lelaki adalah pemimpin bagi wanita. Ini kerana Allah memberi beberapa kelebihan kepada seorang lelaki antaranya menanggung nafkah bagi wanita.

Bagi wanita yang bergelar isteri, mereka perlu taat kepada suami dan memelihara maruah diri terutama apabila suami tiada bersama.

Jika isteri tidak bersifat seperti yang dianjurkan Islam atau mungkin terlanjur (nusyuz), al-Quran memberi beberapa jalan menyelesaikan soal isteri bermasalah. Antaranya, menasihati isteri secara baik.

Ini sudah saudara lakukan dan boleh diulangi jika perlu. Seterusnya al-Quran mencadangkan suami memulaukan isteri daripada tempat tidur. Dengan kata lain, suami perlu mengasingkan diri buat sementara daripada tidur bersama.

Ia dilakukan sebagai pengajaran kepada isteri. Jika isteri masih tidak taat kepada suami dan sikap derhaka (nusyuz) makin menjadi-jadi, tindakan berbentuk kekerasan boleh diambil dengan memukul secara betul dan bukan bertujuan mencederakan (Surah an-Nisa’ ayat 24).

Kadangkala ada isteri yang mempunyai sifat ‘jahat’ berlebihan. Hanya dengan tindakan tegas dan keras membawa isteri kepada kebaikan. Ini antara kaedah yang diajar Islam.

Nampaknya, anda sudah mengambil langkah kedua dengan memulaukan isteri di tempat tidur. Saya berpendapat ia terlalu awal dalam tempoh ini. Ini kerana anda perlu mengambil langkah pertama dengan sebaik mungkin.

Bawalah isteri berbincang dan timbulkan kemesraan suami isteri. Jangan hanya ingin menang dan bertindak kasar dengan isteri. Kajilah kerenah dan perangai isteri serta cari titik penyesuaian antara anda berdua.

Bagaimanapun, sekiranya tidak berjaya, anda boleh meminta bantuan keluarga terdekat dalam menyelesaikan masalah anda berdua. Mungkin nasihat mereka dapat melembutkan hati isteri. Perceraian adalah jalan terakhir dalam menyelesaikan kemelut rumah tangga.
Harian Metro: 22/11/12

Wednesday, 21 November 2012

Tuesday, 6 November 2012

N3 Pengetahuan ~Biodata Rasullah SAW-Kena Tahu~


N3 Agama~Jatuh Talak Ketika Hamil~




SAYA pernah berkahwin dan bercerai semasa mengandung empat bulan. Dalam tempoh kehamilan saya itu, suami pernah bersama dengan saya.
Apakah berdosa sedangkan talak sudah jatuh? Sekarang saya sudah berkahwin dengan lelaki lain, adakah sah perkahwinan saya yang kedua itu? 
Suami banyak kali melafazkan cerai, tapi apabila dirujuk di pejabat agama, dia mengatakan melafazkan cerai kerana saya mengugut mencederakan diri.

Pejabat agama mengesahkan perceraian itu tidak sah kemudian barulah saya hamil.

Bukankah perceraian sah walau dalam keadaan apa pun? Bagaimana jika seandainya saya salah dan adakah anak yang saya kandungkan itu anak tidak sah?

RUHANI,
Selangor



PERCERAIAN ketika mengandung adalah sah. Tempoh iddah bagi perempuan mengandung yang diceraikan ialah sampai melahirkan anak. Apabila suami rujuk dalam tempoh itu, rujuknya sah dan kedua-duanya menjadi suami isteri.

Rujuk boleh berlaku dengan kata-kata dan juga perbuatan menurut sebahagian mazhab. Manakala mana-mana anak yang dilahirkan dalam tempoh perkahwinan yang sah dinasabkan kepada suami. Rasulullah sa.wa bersabda; “Anak adalah bagi (pemilik) hamparan. Bagi penzina pula ialah batu (al-Hajr).” (Bukhari dan Muslim)

Dalam kes di atas, puan sudah menyatakan bahawa perceraian yang didakwa tidak sah menurut pejabat agama. Ia hendaklah diterima dan sekiranya puan tidak berpuas hati ia perlu dirayu dan dibicarakan kembali.

Bagaimanapun, rayuan mungkin tidak dibuat, maka keputusan pejabat agama perlu diterima. Seterusnya apabila lahir anak dalam tempoh perkahwinan yang sah, anak hendaklah dinasabkan kepada suami puan sebagai bapa kepada anak berkenaan.

Perkahwinan kedua boleh berlaku apabila puan sudah diceraikan dan habis tempoh iddah dengan suami pertama. Bagaimanapun, apabila masih menjadi isteri orang atau dalam iddah, perkahwinan kedua menjadi tidak sah. Itu yang perlu dipastikan.


Harian Metro:2012/11/01


Friday, 2 November 2012

N3 Agama~10 Perangkap Syaitan-Mesti Tahu~


Ha...sapa yang buat perangai macam kat atas...sah dia memang tergolong dalam golongan tersebut...
Golongan apa...........golongan syaitoonnnnnnnnn.........
Sapa makan cili dia la yang rasa pedasnya......

Thursday, 1 November 2012

N3 Sengal ~ Fakta GIGI-Mesti Baca~







Fakta 1 :

Anda tidak boleh menyentuh semua gigi anda dengan lidah anda







Fakta 2 :
Setelah membaca Fakta 1 anda dengan bodohnya mempraktikkannya







Fakta 3 :
Setelah baca Fakta ke 2 anda tersenyum pahit ….dan berkata dalam hati “Hampeh..! aku dah terkena nih!”

Dan…






Fakta 4 :
Setelah anda membaca Fakta 3 anda berniat untuk copy lawak bodoh ni kepada kawan korang yang lain untuk kenakan diaorang seperti korang yang telah terkena.. ekeke ^^

N3 Geram~Pesanan Pihak Penaja- Ustaz Don~


Benda ni selalu jadi kat aku...
maksud aku bukan aku yang bikin, tapi orang lain yang buat onar...

baru-baru ni aku ada terima parcel dari Karya Seni..Karya Melur Jelita. 


Biasala Pos Laju memang akan coll dulu untuk bagitau kat mana barang tu...
aku cakap la aku kerja, ada kat tempat kerja aku la...
Dah selalu sangat aku terima parcel, dia pun cakap nak hantar kat aku kat tempat aku kerja ni la...
so aku pun say okey ler...tak payah penat2 pergi pos office nak collect!

nak dijadikan cerita, adala makhluk Allah yang tak berapa nak cerdik sikit, pergi cakap aku tak ikut peraturan company. bos aku pun nak jumpa aku la!

untuk pengetahuan, kat sini, semua surat dan parcel adalah wajib dibuka terlebih dahulu oleh HR untuk direkod! Nak hantar boleh guna nama company, tapi kena sanggup barang tersebut diceroboh oleh HR dulu la....bukan apa, just nak check ja...bukan nak ambik pun...Klau ada bom dalam tu, aku dulu yang kena huhuu.....

Okeyla berbalik kepada cerita aku tadi, selepas soal jawab, bertengkar, bertumbuk, WWE, WTF (oi oi apa yg aku melalut nih!) explainatin pun dah jelas. Siap tunjuk bukti lagi alamat tu alamat rumah aku di Taman D**A *MA*...Bukannya alamat company!!

Tula..nak tunjuk baik, sebenarnya hati busuk! Aku takkan maadkan kau sampai bila2...buta kayu, buta batu...Buta hati, perut, limpa, usus, buah pinggang........bla...bla....bla.....