Selasa, 6 November 2012

N3 Agama~Jatuh Talak Ketika Hamil~




SAYA pernah berkahwin dan bercerai semasa mengandung empat bulan. Dalam tempoh kehamilan saya itu, suami pernah bersama dengan saya.
Apakah berdosa sedangkan talak sudah jatuh? Sekarang saya sudah berkahwin dengan lelaki lain, adakah sah perkahwinan saya yang kedua itu? 
Suami banyak kali melafazkan cerai, tapi apabila dirujuk di pejabat agama, dia mengatakan melafazkan cerai kerana saya mengugut mencederakan diri.

Pejabat agama mengesahkan perceraian itu tidak sah kemudian barulah saya hamil.

Bukankah perceraian sah walau dalam keadaan apa pun? Bagaimana jika seandainya saya salah dan adakah anak yang saya kandungkan itu anak tidak sah?

RUHANI,
Selangor



PERCERAIAN ketika mengandung adalah sah. Tempoh iddah bagi perempuan mengandung yang diceraikan ialah sampai melahirkan anak. Apabila suami rujuk dalam tempoh itu, rujuknya sah dan kedua-duanya menjadi suami isteri.

Rujuk boleh berlaku dengan kata-kata dan juga perbuatan menurut sebahagian mazhab. Manakala mana-mana anak yang dilahirkan dalam tempoh perkahwinan yang sah dinasabkan kepada suami. Rasulullah sa.wa bersabda; “Anak adalah bagi (pemilik) hamparan. Bagi penzina pula ialah batu (al-Hajr).” (Bukhari dan Muslim)

Dalam kes di atas, puan sudah menyatakan bahawa perceraian yang didakwa tidak sah menurut pejabat agama. Ia hendaklah diterima dan sekiranya puan tidak berpuas hati ia perlu dirayu dan dibicarakan kembali.

Bagaimanapun, rayuan mungkin tidak dibuat, maka keputusan pejabat agama perlu diterima. Seterusnya apabila lahir anak dalam tempoh perkahwinan yang sah, anak hendaklah dinasabkan kepada suami puan sebagai bapa kepada anak berkenaan.

Perkahwinan kedua boleh berlaku apabila puan sudah diceraikan dan habis tempoh iddah dengan suami pertama. Bagaimanapun, apabila masih menjadi isteri orang atau dalam iddah, perkahwinan kedua menjadi tidak sah. Itu yang perlu dipastikan.


Harian Metro:2012/11/01


Tiada ulasan:

Catat Ulasan