Tuesday, 31 March 2015

Capati Lembut & Gebu di Medan Selera Baling


Salam sejahtera.
Malas nak bercerita panjang sebenarnya!
Hanya sekadar n3 ringkas sahaja.
Setiap kali balik kampung, mak & abah seringkali akan menyuruh aku singgah di Medan Selera Baling untuk membeli capati yang dikual oleh Pakcik Daud.
Capatinya yang lembut walaupun dibiarkan semalaman.
Saya sekali beli 40-50 biji
Biasala keluarga ramai
cicah dengan kari daging + kentang atau masak asam sardin
perghhh....meleleh!

Maaf yer, gambar takder la plak. next time i snap terus keep. Tak tahu terdelete ke aape ntahla. Cari2 xjumpa.

Sampai jumpa lagi!

Salam.

Monday, 30 March 2015

Ikan Masak Stim Limau Pedas

Salam Sejahtera!

lama menyepi, akhirnya berkesempatan untuk pos menu baru semalam membuatnya atas permintaan suami. 
Sememangnya kuah yang masam2 manis pedas itu telah mengbangkitkan selera masing-masing. 
Tapi kata encik hubby, kalau buat kuahnya banyak ckit lagi best sebab nak menghirup kuahnya yang panas2 itu. 
 Ditambah dengan kankung goreng belacan dan telur dadar, fuhh, sedar xsedar dah 2 kali menambah nasi. Huhuhu....kata nak kurus (erkkkkk........)



Ikan Masak Stim Limau Pedas

Bahan-bahanJ

1 ekor ikan siakap sederhana besar
1 batang serai (*)
5 ulas bawang putih (*)
2 inci halia (*)
10-15 biji cili padi (*) – ikut kepedasan masing-masing
1 inci lengkuas
4 biji bawang jeruk - dihiris
1-2 biji limau nipis / 1 biji lemon (ambil jusnya)
2 biji tomato (dihiris dadu)
1 biji bawang bombay – dihiris bulat-bulat
sedikit garam dan gula
1 sudu makan sos ikan
sedikit air
3 batang daun sup (dihiris) / boleh juga menggunakan batang saderi
setangkai daun bawang
lemon / limau nipis dihiris nipis

Bahan yang bertanda (*) ditumbuk / diblander kasar

Cara-cara :
1.       Ikan diperap dengan air limau untuk hilangkan hanyir dan dibersihkan. Toskan.
2.       Sediakan pengukus. Jerangkan airnya dgn api sederhana.
3.       Lumurkan ikan bersama garam. Letakkan hirisan lemon / limau di dalam belahan ikan tadi. Aturkan bawang Bombay di bahagian bawah Loyang dan letakkan ikan di atasnya. Lumur ikan dengan bahan-bahan yang ditumbuk / diblander tadi. Sapu dengan rata. Kukus selama 15minit.
4.       Masukkan sos ikan bersama dengan sedikit air dan gula. Kemudian, masukkan tomato yang dipotong dadu.  Akhir sekali masukkan jus limau atau lemon tadi. Jika kurang masin bolehlah tambah garam. Kukus lagi selama 5-10 minit atau sehingga masak.
5.       Setelah masak, taburkan hirisan daun sup dan daun bawang.
6.       Hidangkan dan sedia untuk dinikmati bersama nasi putih.


Sunday, 8 March 2015

Kerabu Taugeh dan Kerang

Kerabu Kerang
Assalamualaikum...

Pagi-pagi dah masuk n3 masak memasak lak!
Ni menu semalam, permintaan dari Encik Suami. 
Bila cuti jew, macam-macam dia nk makan,
permintaan mengalahkan order kedai mapley plak huhuhu

Menu ni simple jew sebenarnya!
Resepi asal, mak punyer....
Alhamdulillah....xsempat nak snap lebih2, dah licin, dia meratah!!

Bahan-bahan

3-4 cawan taugeh
3-4 cawan isi kerang
3 ulas bawang merah-dihiris nipis
7 biji cili padi*
3 inci lengkuas*
2 batang serai*
Sedikit belacan*
1 biji limau
3 sudu besar kerisik
½ cawan pati santan
Garam & gula secukup rasa

Cara-cara:

Bahan-bahan yang bertanda * hendaklah ditumbuk. Jangan halus sangat.
Sesetengah orang mencelur taugeh, tapi saya menggunakan taugeh mentah yang telah dicuci dan ditoskan. Ketepikan.
Masukkan semua bahan, gaul sekata kecuali limau, santan, taugeh dan isi kerang.
Masukkan kerang dan santan. Letak sedikit demi sedikit.
Masukkan taugeh, gaul sekata.
Akhir sekali masukkan air perahan limau. Rasa secukupnya.
Sedia untuk dimakan dgn nasi panas



Thursday, 5 March 2015

Entre Memasak: Masak Lemak Cili Padi Ayam Campur Rebung Madu

Assalamualaikum...

Sudah lama tak berblog, 
dah naik berhabuk

N3 kali ni lain sikit dari kebiasaan,
Selalunya N3 luahan hati, perasaan dan sama waktu dengannya, 
kali ni nak buat n3 masak-memasak pulak!

Biasala bila sudah bertukar status seorang istri n mama,
bertukarla tanggungjawab tu.
Sebelum ni, asyik perasan 'single, not available'
sekarang tanggungjawab besar menanti!

Menu ni, menu semalam,
Permintaan dari encik Hubby!
kebetulan encik hubby ada bawa balik rebung masu fresh punya,
apa lagi kita terus keletung keletang la kat dapo tu!
macam nak berperang!

Eiryz tak rempah biasa, rempah ni eiryz guna yang segera! 
walaupun segera, tetap homemade tau!
Bukak jew typerware, drop jer dalam kuali, terus masak! 
As simple of that!
Encik hubby yang cerewet pasal makan pun,
dont say anything!
He like ler ler tu!
Me like moree......!!


Resepi: Masak Lemak Cili Padi Ayam bersama Rebung Madu
Resepi Asal: Mak
Olahan: Eiryz


Bahan-bahannya:
½ ekor ayam saiz sederhana – diperap dengan tepung, dibilas dan toskan.
2 cawan rebung madu  - dihiris nipis, direbus dengan sedikit garam, dan toskan.
1 kotak santan MS – lebih kurang 250 gram
2 cawan air
2 batang serai -  dititik
Garam secukup rasa

Bahan-bahan dikisar:
2 inci kunyit hidup (jika tiada 1 sudu kecil serbuk kunyit)
12 - 15  biji cili api (ikut kepedasan masing-masing)
1 biji bawang besar
3 ulas bawang merah india
1 ulas bawang putih
Santan cair ( ½kotak santan + ½ cawan air)
-  Satukan bahan-bahan di atas dan kisarkan.

#Eiryz guna rempah segera, resepi yang sama! ;-D

Cara-cara membuatnya:
- Masukkan bahan kisar di dalam periuk, masak hingga kering air dan goreng seketika untuk memastikan bahan-bahan kisar masak dengan elok. Gunakan api perlahan.
-Masukkan ayam dan tunggu sehingga air ayam keluar, dan gaulkan bersama-sama dengan rempah.
-Setelah air ayam kering, masukkan santan santan dan sedikit air. Jangan terlampau masukkan air yang banyak kerana masak lemak nanti akan kelihatan cair.
 -Masak sehingga mendidih dan ayam empuk. Gunakan api yang sederhana dan dikacau selalu.

 -Akhir sekali masukkan rebung, garam dan perasa.  Masak selama 5 - 6 minit lagi dan kemudian bolehlah ditutup api.







Wednesday, 4 March 2015

Mood Lari...........


Kenapa?
Sapa tak angin jika pagi2 datang kerja, breakfast pun belum, datang sergah kita ni macam takder perasaan. 
Aku tahu, kau orang lama...tapi kau jangan ingat kau orang lama, kau boleh jadi boss kat sini! 
Kau pun KULI BATAK mcm aku jugak kat sini!

Jangan nak tunjuk keras kepala sangat la kat sini!
Kalau yer pun ada masalah, jangan lepaskan kat tempat kerja.

Yang buruk, busuk, hampeh punya pasal, lepas kat aku semua,
tapi, yang baik, cantik, elok, wangi....cepat2 hang sampaikan kat orang!!

Feeling: Moody, rasa nak makan orang sekarang!!