Jumaat, 29 Ogos 2014

Ketam Nipah vs. Denggi

Ketam Nipah (En. Google)

Abah aku dimasukkan ke hospital kerana denggi.
Adalah dalam 4 ari gitu. Keluar je dari hospital, mak aku ngadu kat aku. mak aku cakap abah aku ni dah jadi pasif. asyik nak tido jer. 
aku pun risik2 ler kat kawan2 aku. dorang cakap makan ketam nipah.
aku terus fon kat laki aku. aku tau en. somi aku banyak kawan yang stay kat tepi laut. Antaranya Yas, Man Tiara dan ramai lagi la. Ada yang aku pun tak kenal. Xpela itu cerita lain. Cerita laki aku dengan hidupnya! biarkan hehehe

Risik punya risik dapatla dalam 3kg. Harganya lebih kurang RM50. En. Somi aku beli terus zoppp...blik kampung aku, terus dibuat sup dan bagi abah aku makan. Bukan abah aku saja, sekali dengan dia la. Laki aku sorang tu memang kaki makan. Takla buat semua, buat dalam 5 ekor saja. ada balance lebih kurang 10 ekor,mak aku simpan.

Yang ni aku rasa kelakar. Pagi keesokan harinya, dalam pkul 7 lebih mak aku call aku. Aku pun hairan la. Mak aku bagitahu ketam telah melarikan diri. Hah...aku blur sekejap sebelum tergelak. Baru aku faham, ketam tu telah merangkak keluar dari bekas simpanan dan telah merayap ke segenap rumah. Apa lagi kelam kabut la pegi cari balik hehehe. Yang tragisnya apabila 2 ekor telah ditemui di dalam lubang jamban rumah aku hahaha.......selamat korang tak kena makan. Abah aku buang ke takungan air belakang rumah katanya. Yang belance ditemui di tepi periuk, bawah meja makan, bawah peti ais dan dalam sinki. Nasib baik tak masuk dalam kelambu hahahaha....

So, alhamdulillah, abah aku pun dah beransur sihat. Nampak sikit cergasnya. Lau tak, asyik nak cari bantal jer!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan