Selasa, 14 Ogos 2012

N3 Soal Jawab Agama ~3 Cara Banyar Kifarat Akibat Zina Di Bulan Ramadhan~


SEBELUM berkahwin dengan isteri, saya pernah berzina dengannya beberapa kali pada waktu siang bulan Ramadan.
Kini kami sudah bertaubat. Bagaimanakah kiraan kifarat ke atas saya jika saya tidak mampu berpuasa untuk tempoh yang lama itu? 
HAMBA ALLAH,
Kuala Lumpur 

Jawapan:

PERSETUBUHAN pada siang hari pada bulan Ramadan termasuk dalam perkara merosak dan membatalkan puasa. Puasa yang terbatal wajib diganti dan dibayar kaffarah.

Kaffarah puasa ada tiga peringkat iaitu (1) memerdekakan hamba mukmin sama ada lelaki atau perempuan, sekiranya tidak mampu, (2) hendaklah berpuasa dua bulan berturut-turut dan sekiranya mampu, (3) hendaklah memberi makan kepada 60 fakir atau memberi mereka 60 cupak makanan asasi yang boleh dijadikan fitrah seperti beras atau gandum.

Sekiranya ketiga-tiga itu tidak mampu dilaksanakan, kaffarah masih perlu ditunaikan apabila dia berkuasa melakukannya tanpa pengecualian.

Dalam keadaan tertentu, hanya diwajibkan ganti tanpa kifarat apabila: (1) Orang yang bersetubuh memasukkan kemaluan dalam faraj belum sampai had yang ditentukan, (2) Yang disetubuhi (perempuan), (3) Bersetubuh dalam keadaan lupa dan (4) Berkeadaan jahil ketika itu mengenai terbatalnya puasa dengan kelakuan itu.

 Sumber:Harian Metro 15/8/2012

Tiada ulasan:

Catat Ulasan