Selasa, 14 Ogos 2012

N3 Soal Jawab Agama ~Jimak Siang Hari Di bulan Ramadahan~


SAYA pernah bersetubuh pada siang hari dalam bulan Ramadan tahun lalu. Saya membuat pilihan untuk memberi makan kepada 60 fakir miskin.
Tetapi di tempat saya, tiada fakir miskin. Bolehkah saya membuat kenduri di rumah saya dengan menjemput jiran? Atau bolehkah saya bungkus makanan yang berjumlah 60 bungkus dan diagihkan ke rumah jiran? 
Zack,
SELANGOR 

Jawapan:

BERSETUBUH pada siang hari di bulan Ramadan membatalkan puasa. Seorang lelaki yang batal puasa atas sebab bersetubuh hendaklah qada’ puasa yang terbatal itu dan membayar kaffarah (kifarat).

Kaffarah puasa ialah: 1. Memerdekakan seorang hamba jika mampu dan ada. Sekiranya tidak berkuasa, 2. hendaklah berpuasa dua bulan berturut-turut, dan 3. mengeluarkan 60 cupak beras kepada 60 orang fakir atau miskin dengan kadar secupak seorang.

Bagi mempermudahkan pembayaran itu, saudara boleh membayarnya di masjid di tempat saudara tinggal sekiranya yakin ia boleh sampai kepada fakir miskin.

Seterusnya saudara boleh membayar kaffarah di Pusat Pungutan Zakat. Mengadakan kenduri di rumah dengan menjemput jiran atau membungkus makanan untuk diagihkan ke rumah jiran tidak memadai terutamanya apabila mereka orang kaya dan berada.

Kaffarah itu hendaklah diterima oleh fakir atau miskin. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan