Khamis, 13 September 2012

N3 Soal Jawab Agama ~Puasa Sah Walaupun dalam Hadas Besar~


JIKA saya melakukan hubungan kelamin bersama suami pada malam bulan Ramadan lalu dan mandi hadas selepas subuh, adakah saya boleh meneruskan ibadah puasa pada hari itu?

SARA,
Kuala Lumpur 

HUBUNGAN seks atau bersetubuh antara suami isteri pada malam bulan Ramadan dibenarkan dalam Islam (al-Quran, al-Baqarah (2): 187). 

Puasa seseorang itu tetap sah walaupun berada dalam hadas besar dengan syarat sudah terlebih dahulu berniat untuk berpuasa pada malam itu.

Tidak menjadi syarat bagi orang yang berpuasa supaya suci daripada hadas. Perkara itu juga berlaku pada Rasulullah s.a.w seperti yang diriwayatkan: “Sesungguhnya Rasulullah dalam keadaan berjunub hasil bersama dengan isterinya semasa sampai waktu fajar (Subuh), kemudian baginda mandi dan berpuasa pada hari itu.” (Riwayat Bukhari dan Muslim).

Bagaimanapun, lebih baik bagi setiap pasangan Muslim sekurang-kurangnya berwuduk sebelum tidur selepas perhubungan seks.

Itu amat baik dalam menjaga kesucian diri dan jiwa. Begitu juga, mandi hadas besar sebelum tidur sekiranya boleh berbuat demikian.

2 ulasan: