Rabu, 2 Julai 2014

Makanan baik untuk ibu hamil ketika Ramadan

 Azwa Iela (TUPAI.COM.MY) <MINGGUAN WANITA>


Asid folik
Salah satu vitamin dalam kelompok vitamin B untuk memproses perkembangan janin. Vitamin ini mampu mencegah kecacatan pada janin misalnya masalah tulang belakang atau lumpuh. Vitamin ini banyak ditemui pada sayuran hijau gelap seperti bayam, brokoli, asparagus, tempe, hati, cendawan, dan pisang.

Vitamin C
Vitamin ini berperanan membentuk kolagen pada kulit. Vitamin C jugaboleh menyembuhkan luka-luka dan daya tahan tubuh terhadap jangkitan kuman. Boleh didapati pada buah-buahan segar seperti limau, kiwi, betik, tomato, dan sayuran segar seperti bayam dan brokoli.

Vitamin D
Menambah kalsium dan fosfur dalam tubuh. Vitamin D mampu memperbaiki penyerapan kalsium dan alat pencernaan dan menyeimbangkan mineral dalam darah. Sumber makanan vitamin D boleh diperoleh dari tuna, ikan salmon, telur, susu penuh krim dan mentega.

Vitamin B12
Menjaga sel dalam badan untuk berfungsi secara normal. Terutama sel-sel saluran pencernaan, sistem urat saraf dan sum-sum tulang belakang. Vitamin B12 boleh didapati pada tempe, kicap, hasil ternakan dan hasil tenusu.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan